Om oss

Skrevet av: , publisert 31.10.2021

 

Merlina AS startet opp i 2012, og er eid og drives av Hege Lunde og Mona Knudsen.

Merlina er et firma som holder til i Sandnes kommune og som tilbyr barnebolig og avlastning i bolig. Merlina har to avlastningsboliger til denne type tiltak i Sandnes kommune.

Merlina har også en egen familieavdeling som tilbyr miljøterapeutiske tjenester og veiledning til barn, ungdom og familier. Tiltakene kan variere i størrelse alt etter hjelpebehovet til familien.

Det er totalt 30 ansatte i Merlina pr i dag i større og mindre stillinger, inkludert Merlina sine ekstravakter. Utdannelsen og kompetansen til de ansatte i Merlina er av et bredt spekter som eksempelvis barnevernspedagog, vernepleier, sosionom, førskolelærer, allmenn lærer, barnehagelærer, familieterapeut, ergoterapeut for å nevne noen. Merlina har også ufaglærte innen helserelatert utdannelse, med annen yrkesutdannelse som har opparbeidet god og lang erfaring innen arbeid med sårbare familier, barn og unge.

Merlina inngår avtaler og selger våre tjenester til barneverntjenesten eller helse- og sosialsektoren.

Med stor fleksibilitet og mulighet til å ta raske grep når det trengs, ønsker Merlina gjennom et godt samarbeid å være et supplement til ulike kommuner i vår region omkring arbeid med utsatte familier, barn og ungdom.

Merlina står for Mot, Engasjement, Respekt, Lojalitet, Initiativ, Nærhet og Ansvar.

Ordene har en grunnleggende betydning knyttet til verdier ansatte i Merlina skal møte brukere, foresatte og samarbeidspartnere med. Et godt samarbeid med foresatte og øvrig familie til barnet eller ungdommen er en av de viktigste arbeidsoppgavene i Merlina. De skal føle seg trygge på at deres barn eller ungdom blir godt ivaretatt.

Verdi og teorigrunnlag

Grunnleggende for Merlina sitt verdi- og teorigrunnlag er den humanistiske psykologien som bygger på tesen om at et hvert menneske er unikt og ansvarlig for egne valg. Subjektivitet er et sentralt begrep med en forståelsesramme der mennesker ser på virkeligheten ulikt og den oppleves forskjellig fra menneske til menneske. For å få innblikk og forståelse om hvordan våre barn, ungdommer og familier ser og opplever egen situasjon og virkelighet, kreves det dyktig fagpersonell som har evnen til å vise respekt, yte tålmodighet, skape gode relasjoner og gjøre sitt ytterste for å bistå og være støttende i en prosess der beboer strever. 

Merlina ser på samspill mellom mennesker som en grunnleggende forutsetning for psykologisk og personlig utvikling. Vi har tro på at menneskets utviklingsprosesser settes i gang, vedlikeholdes, videreutvikles, gis kraft og retning i samspill med andre.

Merlina er opptatt av fleksibilitet og nøye differensiering i bruk av metode, slik at valg av metode ikke blir rigid, men øker muligheten for å møte barn og ungdommer og dens familier der «de til enhver tid befinner seg». Vår teoretiske forståelse og metodebruk består av sosial læringsteori, utviklingspsykologi, tilknytningsteori, dialektisk relasjonsteori, traumebevist omsorg, systemteori og løsningsfokusert tilnærming.

Faglig tilnærming

Merlina sin faglige tilnærming er basert på teoretisk forståelse, observasjoner, planlegging, gjennomføring og evaluering og er systematisert i en tre-fase modell. Modellen er en sirkulær modell som legger til rette for systematisk og målrettet arbeid med kontinuerlige evalueringer.

Kontaktetableringsfasen:

I denne fasen handler det om forberedelser og å etablere god kontakt med ungdom, barn og familier, samt samarbeidspartnere.

Avklaring og definering av hjelpebehovet, samt tidsperspektiv på tiltaket ansees som nødvendig i denne fasen. Faste møtetidspunkt og avklaring omkring rapportering og evalueringer vil blir avklart i denne fasen.

Miljøterapeuter og/eller veiledere vil bli knyttet til det enkelte tiltak etter oppdragets omfang.

I samarbeid med ungdom eller familie begynner arbeidet med å utarbeide en plan med fokusområder, mål og tiltak. Planen skal være et styringsverktøy gjennom hele perioden, og evalueres kontinuerlig.

Arbeidsfasen

I arbeidsfasen jobbes det systematisk med fokusplan/ tiltaksplan som skal inneholder konkrete mål og tiltak på ulike livsområder (f.eks.: skole/dagtilbud, familie, fritid/nettverk, selvstendighet, helse etc.)

Det er i denne fasen viktig å gi den enkelte tid og en reel mulighet til å arbeide med å utvikle funksjonelle og nyttige strategier for å løse sine utfordringer. 

Jevnlig kontakt og evalueringer forløper med samarbeidspartnere etter avtaler. Sammen med samarbeidspartnere og etter avtale vil vi se på behov for eventuell videre oppfølging, opp- eller nedjustering av rammer og tiltak.  

Evalueringsfasen

Evalueringsfasen omhandler å avslutte eller orientere seg ut av et tiltak med enten ungdom eller familie. Vi evaluerer hele perioden sammen med de det gjelder, og avslutningsvis skrives det en sluttrapport. Vi er behjelpelig med kontaktetablering og overføring til andre hjelpeinstanser og tiltak/institusjoner eller lignende.

 

OKDenne siden benytter cookies
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å bedre din brukeropplevelse. Ved å fortsette å bruke vårt nettsted samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler . Detaljer